Co może Twojej firmie dać współpraca z agencją PR?

Consulting to nie tylko doradztwo w sektorze IT, to także dbanie o pozytywny wizerunek organizacji, zarówno wewnątrz niej jak i na zewnątrz (więcej: http://www.strategor.pl/jak-doradzamy/).

Jak PR przekłada się na wyniki sprzedaży?

Nie należy jednak mylić działań związanych z kształtowaniem wizerunku z działaniami stricte promocyjnymi. Musimy mieć bowiem świadomość, że PR nie przekłada się również w bezpośredni sposób na wyniki sprzedażowe. Naturalnie, efektem dobrego wizerunku marki jest wzrost sprzedaży, jest to jednak tak skomplikowany proces od którego zależy także na przykład asortyment oferowanych produktów, ich cena i dostępność, że ciężko określić bezpośrednie przełożenie jakie ma PR na sprzedać.

Budowanie wizerunku

Budowanie wizerunku nie jest działaniem szybkim, które w krótkim czasie przyniesie oczekiwane rezultaty. Z tego też względu działania budujące wizerunek powinny być planowane w długich horyzontach czasowych. W praktyce, dopiero po mniej więcej roku współpracy z agencją PR zaczynają być zauważalne pierwsze efekty tych działań. Idealną sytuacją byłoby więc, gdyby podejmujący się współpracy z agencją PR informował ją o swoich zamierzeniach i planach już w fazie pomysłu, z minimum rocznym wyprzedzeniem. Wówczas możliwe jest dobre zaplanowanie, dopasowanie i skuteczne działanie z obszaru public relations.

Czego nie robi agencja PR?

Decydując się na podjęcie współpracy z agencją PR, należy mieć świadomość, że:

  • nie będzie ona nagłaśniała i przedstawiała nieprawdziwych informacji,
  • nie będzie robiła ona szumu w mediach,
  • nie będzie zajmowała się drukowaniem folderów i ulotek,
  • nie będzie planowała działań reklamowych (choć działania takie powinny być konsultowane z agencją PR),
  • nie zapewni szybkiego wzrostu sprzedaży.

Tylko dla dużych?

Określony wizerunek ma w rzeczywistości każde przedsiębiorstwo, czy tego chce czy też nie. Wielkość organizacji nie ma tu żadnego znaczenia. Z tego też względu, niezależnie od branży trzeba liczyć się z opiniami klientów, odpowiadać na ich potrzeby i pozostawać z nimi w dobrej komunikacji. Przeanalizować należy także szereg innych kwestii wpływających bezpośrednio na wizerunek firmy, na przykład:

  • wygląd i przekaz zawarty na ulotkach, na stronie internetowej, w folderach etc.,
  • sposób prowadzenia rozmowy z klientem (w tym również rozmowy telefonicznej),
  • prezencja pracowników, ich wygląd i sposób zachowania,
  • wygląd biura i punktów, w których obsługiwani są klienci,
  • przekaz merytoryczny i oprawa graficzna dokumentów firmowych,
  • etc.

Pamiętać musimy również o tym, że do działań public relations należy również budowanie pozytywnego wizerunku wewnątrz danej organizacji. Wewnętrznym otoczeniem organizacji są pracownicy, o którym nie możemy zapominać.

Działa czy nie działa?

Po wykonaniu zaplanowanych działań z zakresu kreowania wizerunku należy sprawdzić ich efektywność. Po około roku można więc powtórzyć badanie opinii wśród klientów skupiając się na tym czy dostrzegalne są różnice, a jeśli tak to w jakim stopniu? Jeśli udało nam się osiągnąć zamierzony rezultat – to świetnie, jeśli nie – należy przeanalizować dlaczego tak się stało i co trzeba zmienić, aby rezultat ten osiągnąć.